Måned: april 2016

Forår og selvforsyning

Nu hvor vi er i midten af april, er der travlt i vores vindueskarme. Torben, som den landmand han jo også er, har kartofler der er ca. 20 cm høje allerede, agurkplanter, tomatplanter og basilikumplanter (som Torben selv har sået) står side om side, og venter kun på at der er varmt nok i drivhuset. Nogle er allerede kommet ud, men der er ikke rigtig varmt nok til at satse alle planter. Det er en balancegang og vurdering hvert forår som Torben kaster sig ud i, og det er ganske spændende at følge. Der var et år, hvor vi helt bogstaveligt plukkede agurker i april-maj i vores spisestue!! Ingen tvivl om, at Torben har grønne fingre. Jeg nøjes med at plante have krukker til med stedmoderblomster, og skæver til mit “eksperimentarium” af et bed, der mildt sagt ser kaotisk ud! Foråret ansporer til en hel del sysler, og Albert tager også sin tørn, så han har tromlet haven, og senere slået græs og revet indkørslen. Det er med at nyde foråret, for pludselig er det sommer, og anemoner og andre forårsbebudere er pludselig væk. Jeg har set at bøgen er sprunget ud – det er bare et helt specielt syn, at betragte en skovbund med anemoner og en skov med friske bøgeblade. Dét der med at være i naturen…..det giver altså bare en anden energi, men det giver også en hel speciel følelse af overflod, at gå ud i sin have allerede nu, og samle ind til en sund salat eller andet. Vi er stort set selvforsynende hele året i grøntsager og frugt. Vi kan lave smoothies hver eneste morgen hele året af frugt og bær fra haven, og vi har grøntsager – grønkål, løg og porrer – hele året. For tiden lægger vores høns også flere æg, så årets rytme i havens selvforsyning er meget betinget af naturens rytme. I foråret får vi derfor tit æggekage med friske krydderurter og radiser til frokost. Når vi spiser frokost i weekenden forsøger vi altid at spise udenfor i haven. Det gjorde vi også denne weekend, men pga blæst måtte vi sidde inde i vores store drivhus – skønt!

Forår i skoven…..

….og i haven…

At rejse er at leve

Vi er lige kommet hjem fra en fantastisk dejlig tur til San Francisco og Hawaii – en tur hvor vi har oplevet rigtig meget, men også bare slappet af. Vi var de første 4 dage i San Francisco, hvor vi boede Downtown (Sutterstreet). Her var vi i gåafstand til alt; busser, sporvogne, seværdigheder oa. Vi fik set hele Pier området, gik tur på Golden Gate Bridge, besøgte Union Square, spiste morgenmad  i Ferry bygningen, besøgte Fischer Market,  besøgte forskellige gallerier, fik set forskellige byområder og parker heriblandt det som kaldes for Hippiedistriktet (det var som at gå ind i en tidslomme fra 70’erne) samt Chinatown og Golden Gate Park. Der var en dejlig afslappet og åben atmosfære alle steder, men også på en og samme tid en barsk og trist atmosfære. Vi så hjemløse alle steder, og mange af dem havde tydeligvis brug for lægehjælp. Det er i sådanne situationer, vi kan være glade for at have det danske veldfærdssystem, og jeg undrer mig over at Obamacare ikke har fået mere vind i sejlene i USA. Da vi kom til Hawaii – Big Island – hvor  vi var 7 dage, var stemningen kærlig, venlig og åben og energien mere afslappet og behagelig. Vi boede på Sheraton hotellet som ligger på en klippe lige ud til havet – fantastisk. Vi manglede absolut intet på det hotel. Hver dag blev der stillet kaffe, te og frisk vand ind i vores lejlighed (udover at der selvfølgelig blev gjort rent oa). Når vi lå ved poolen blev der serveret vand og is. Der var så mange muligheder bare på hotellet, så hvis ikke man tog sig sammen kunne dagene sagtens have sneget sig forbi uden man havde set noget af øen. Men vi tog os sammen og var rundt og se noget hver eneste dag, og slappede så af om eftermiddagen ved poolen. Vi fik set Hula Hula piger, Farmer Market, Vulkan områderne, Scuba divet, snorklet (da vi sejlede ud blev vi omringet af flokke af delfiner), vandret i bjergene (vulkan områderne), set Lava grotter – ja vi fik set rigtig meget på Big Island. Efter 7 dage to vi til Oahu, hvor vi boede på Waikiki Beach på et hotel med små lejligheder. Her fik vi dyrket strandlivet, og Albert og Torben fik surfet og bodysurfet. Vi tog en bustur til Honolulu. Det er altid hyggeligt at tage bus, når vi er ude at rejse. Man får altid bedre kontakt til lokalbefolkning i busser. Vi fik også set Pearl Harbour. Da området er kæmpestort valgte vi at fokusere på The Battleship Missouri. Det var en oplevelse at stå på det krigsskib, hvor fredsaftalen mellem Japan  og USA blev indgået under 2. verdenskrig. Dagen før vi tog hjem fik vi tid til at shoppe, og om aften spiste vi på en hyggelig italiensk restaurant sammen en dejlig dansk familie fra Sorø, som vi mødte på vores rejse. Apropos det med at spise på restaurant – vi spiste også en af dagene på en Japansk restaurant med et helt specielt Lean agtig koncept. Folk stod i kø i lang tid for at komme ind og spise på denne restaurant. Vi stod heldigvis kun i ca 10 minutter. Man bestiller mad, og får det med sig lige med det samme, spiser (og det smagte himmelsk), og er ude igen kort tid efter, så andre kan komme ind. En helt speciel oplevelse, og jeg var virkelig imponeret over den effektivitet, der lå i hele konceptet. Efter 14 dage på Hawaii gik turen hjem til Danmark igen – 16 timer tager det at komme hjem! Vi rejste med SAS, og her var service og indretning af flyet bare helt i top. I Danmark var temperaturen en hel anden. Vi rejste fra 28 grader til ca.10 grader – det kan mærkes!

San Francisco:

Golden Gate Janni Ansel

Vi gik en tur på Golden Gate Bridge i regnvejr og strid blæst.

Janni Ansel

I Hippieområdet så vi rigtig mange vægmalerier, og Albert fik fotograferet en del grafitti.

Et helt supermarked udelukkende med økologiske produkter – skønt!!

Hawaii – Big Island:

Jeg får mig en tår kokosvand – her på Big Island Farmers Market

Udsigten fra vores hotellejlighed på Sheraton Hotel

Vi kom helt tæt på vulkanerne på Big Island – og på Pele, som er en gudinde/helligt område for de indfødte  på Hawaii.