Måned: juli 2016

To be or not to be – Hamlet Live på Kronborg

Så er sommerferien ved at være slut. Vi har nydt sommerens oplevelser, familier og venner. Søndag i sidste uge tog vi til Kunsthåndværksmarked i det Maritime hus i Svendborg havn. Vi sejlede dertil, og på vejen så vi delfiner – ja ægte delfiner ikke marsvin, men almindelige delfiner!! De fulgte vores båd et lille stykke vej og kom op til overfladen og dykkede igen et par gange – sikke en oplevelse! Om mandagen tog vi til Rudkøbing og hørte musik i anledningen af Langeland Festival. Der sker rigtig meget på Sydfyn hele sommeren juli og august er festival tid, og vi nåede da også at komme til Hansted Live, hvor vi hørte Mathilde Falch og Marie Frank, begge var en fornøjelse at høre alvorlige og humoristiske på én og samme tid. Sidste år var vi også til Hansted Live her lyttede vi til Thomas Buttenshön – han var også skøn at høre. Vi har lige siden Albert var ca. 10mdr været til Grøn Koncert hvert år i Odense, men nu hvor der er festival flere steder i Svendborg, så har vi valgt at tage til Hansted Live istedet. Vi var også lige en smuttur til København hvor jeg skulle på kursus og Albert og Torben brugte dagen på at besøge Statens Museum for Kunst, den Botaniske have og Kongens Have. Sidst på dagen mødtes vi på café og herefter kørte vi Albert til Gentofte, hvor han skulle på ferie hos sin gode ven Dines. Vi hentede Albert igen om lørdagen. Lørdag eftermiddag tog vi på Kronborg ved Helsingør og så hele slottet og Hamlet Live, som var teater rundt omkring på hele slottet. Virkelig et besøg værd – det kan vi varmt anbefale! Så sluttede vi af med en dukkert i Østersøen, hos Torbens søster, som bor i Helsingør. Her kunne vi sidde og nyde skøn musik, dejlig mad og en fantastisk solnedgang. Vi kørte tidlig hjem om søndagen, når man sådan kører igennem Danmark en sommermorgen uden for megen trafik, så kan man se at Danmark er et fantastisk smukt land!

Janni Ansel

Vi er på café Vintapperiet i Simons Gård i Svendborg. Her ligger også en fantastisk glasmager!

Kronborg i al sin vælde…..

….en af skuespillerne fra Hamlet Live………

Janni Ansel

…..og Albert hos Holger Danske…..

…..der var mange ting der skulle undersøges på Kronborg….

Gør dét der gør dig glad!

Hvor er det bare skønt sådan at have ferie! På vores opslagstavle i køkkenet har vi et lille kort hvorpå der står “Gør dét der gør dig glad!” – og det gør vi. Dagene går med gode venner, familie, sejllads, have, gåture, cykelture, bærplukning,kreative projekter, spændende oplevelser rundt omkring i DK og meget mere. Vi var bl.a. i København til Jazzfestival med gode venner, fantastisk vejr og dejlige omgivelser. Vi nød til fulde solen og god mad på Nyhavn til toner af hyggelig jazz. Der var lidt tid til at shoppe, men det var nu ikke det der trak mest. Vi bestemte os for at gå over den nye bro til Papirøen – det var virkeligt skønt at sidde der i solen i en container (!) med udsigt til Operahuset og den sorte Diamant og nyde dejlig tapas fra alle de små boder der var samlet på Papirøen. Om aften tog vi ind på Llama en fantastisk restaurant, som – mener jeg – er kåret til at være en af de flotteste i verden! Det er arkitekten Bjarke Ingels (BIG), som jeg er vild betaget af, der har stået for design af restauranten. Maden var rigtig rigtig god. Vi bestilte alle en 9 retters menu, noget god vin og så gik snakken om alt samt udbrud over de fantastiske smagsoplevelser. Jeg kan varmt anbefale at I bestiller bord på Llama – det er helt sikkert alle pengene værd. Vi overnattede i DGI byen, og her er der jo også skønt at være – ikke mindst for Albert, der så fik mulighed for at svømme og spille bordtennis. Dagene efter sejlede vi rundt i det sydfynske øhav, alt imens Albert fangede Pokémon. Der er kommet en ny version af Pokémon, der hedder Pokémon Go, hvor man kan fange Pokémon forskellige steder, hvilket Albert var vildt begejstret for! Så tog vi på Rødding Højskole Albert og jeg – en tradition vi har hvert år. Lige siden Albert var 5år har vi taget på højskole, så vi har set en hel del af de danske højskoler. Både min mor og mormor og Torbens forældre tog også på højskole før i tiden. Vi har i den grad ført traditionen videre – Torben og jeg mødte nemlig hinanden på Kalø Højskole for mange år siden. Albert og jeg har været på Rødding Højskole 5-6 gange nu, og mener begge at Rødding Højskole er den bedste af alle højskoler til at lave familiekurser. Så hvis I er i tvivl om, hvad en sommerferie kan bruges til, så vil vi anbefale at I tager på højskole en uges tid hver sommer. Vi har mødt rigtig mange dejlige mennesker, og fået nogle skønne venner og lært rigtig rigtig meget. En uge på højskole går typisk med nogle spændende foredrag, højskolesang, sjove historier, lærerige workshops, finurlige lege som kræver samarbejde, udflugter til museums og vikingelandsbyer, og ja der er rigtig mange oplevelser i løbet af en uge på højskole. Denne gang har vi været på workshop i keramik, glas, tekstil m.m.,og Albert spiller altid med i bandet. Til bålaften kommer Torben altid, og bliver til dagen efter, og på den måde får hele familien en skøn højskoleoplevelse. En del af de værdier som Albert, Torben og jeg føler er fundamentale i vores familie er baseret på bl.a. Grundtvig, så højskolelivet betyder en del for os.

Det smukke Storkespringvand i København….

Janni Ansel

Albert i en Stingray i Illums Bolighus i København…

…og Albert siddende på gulvet i Llama for at vise hvor smukt indretningen er…

…og så er vi på Rødding Højskole….

Janni Ansel

….der er altid en fantastisk velkomst fra skolens ansatte…..

Rundt på hele højskolen er der kreative finurligheder…….

….et eksempel på de mange workshops/værksteder – her er det glasværkstedet

Janni Ansel

…og den kære N.F.S.Grundtvig….

…og super glade drenge – Alberts gode venner Dines og Oskar.

Grønt liv i Malmø

Vi har været på miniferie i Malmø. Der har vi været før, og vi er helt solgt til den gamle og nye (Grønne) del af Malmø. Sidste år var vejret til tennis på stranden, badevejr, skating, cafebesøg og meget meget mere. I år var vejret ikke det bedste de første dage, men det var lige meget stedet er simpelthen bare så charmerende! Vi bor altid på det smukke gamle hotel Kramer lige midt i centrum. Herfra kan vi slentre rundt til caféer og spændende butikker. Vi besøger altid skaterbanen i Malmø. Den er nordeuropas største skatebane og Albert er vild med den. Lige ved siden af skaterbanen – sådan ca 5 minutter på gåben ligger der et stort supermarked udelukkende med økologiske varer. Her shopper jeg altid nogle varer, som jeg ved vi enten ikke har i vores lokale økologiske forretninger eller som jeg ved prismæssigt er gunstigt i forhold til DK.Vi får tid til at spille spil og andet familiehygge, men også tid til dejlig mad og musik på forskellige restauranter i den gamle bydel. Vi var på vores foretrukne tapasrestaurant, hvor der var hyggelig spansk musik, men også på en indisk restaurant, hvor maden var dejlig stærk! Den sidste dag brugte vi på at besøge Malmøhus, som er et spændende sted med akvarie, kunst, kulturhistorie, café og meget meget mere. Malmøhus har en spændende historie som fæstning, slot, fængsel og hospital, og nu fungerer det som museum. Omkring Malmøhus ligger der den mest vidunderlige slotspark med søer og kanaler, yndige haver, drivhuse og små caféer. Heldigvis var vejret solrigt, da vi vandrede rundt i parken, og der var en mangfoldighed af farver i blomster og mennesker.

Et af de mange smukke glasbilleder på hotellet…

Janni Ansel

….der er flere etager i det gamle hotel….

…Torben og Albert på vej ned af trapperne…

…tid til at spille Triominios i baren….

…og skate ….

….og Malmøhus…

…udstilling af moderne design på Malmøhus…

Janni Ansel

….afslapning i slotsparken omkring Malmøhus…

…og blot et billede blandt mange af den fantastiske flora i parken!

Der er små mirakler overalt!

Juni er slut – en måned med glade studenter i bylivet, hvor er det dejligt at se deres glæde og jubel over at være kommet i mål med deres uddannelse! Jeg mindes hvordan jeg selv for mange år siden sad sammen med mine klassekammerater på en lastvogn og skrålede om kap med hinanden – alle glade for at have afsluttet studentereksamen og starte op på noget nyt. For mit vedkommende var det filosofien der fik mig til at tage en kandidatgrad på universitetet. Mange forstod ikke mit valg af filosofi, men det var ligemeget om de forstod, det vigtigste var at jeg var motiveret. Senere læste jeg psykologi (og pædagogik), og jeg har ikke på noget tidspunkt fortrudt at have læst disse fag på universitetet. De var og er grundlæggende værdifulde fag at have, hvis man som jeg forsker i menneskers erkendelse og underviser i og om menneskers erkendelse.Derfor vil jeg også håbe for mange af de nyuddannede studenter at de følger deres drømme, og ikke massernes mening!. Det var nogle travle dage i juni – Albert skulle spille teater på Bølgen, som druknede i en flod af regnvand, heldigvis var forestillingen flyttet til teateret. Vi fik også besøg af vores dejlige familie – fætre, kusiner, onkler og tanter, som altid kigger forbi en weekend, når der er fødevaremarked i Svendborg. Vi købte spændende nye produkter fra de forskellige stande (skønt at man sådan kan smage på det hele og afgøre om det er noget man vil have mere af), så om aften lavede Henrik og Torben dejlig mad på grillen – alt godt fra fødevaremarkedet og alt godt fra haven. Sommerferien er startet for Albert og mig, og vi nyder det! Vi kørte mandag til Rudkøbing – der er virkelig forskel på “pulsen” i byen om der er festival eller bare hver dag i Rudkøbing, men uanset er det en rigtig hyggelig by med nogle gode butikker, hvis man bare gider at lede. Om tirsdagen lokkede jeg Albert og hans kammerat til at se Tåsinge museum – et lille smukt museum, hvor man bare bliver glad for, at der er nogle frivillige, der gider at tage sig af noget lokalhistorie. Dagene gik herefter med at sysle og pusle med forskellige projekter. Spille brætspil, cykle rundt i naturen og bare dase. I haven er nogle blomster allerede afblomstret, køkkenhave og drivhus er fuld af skønne grøntsager og frugter, og ja alle mine roser – jeg elsker roser – står i fuldt flor!

Et lille view af nogle af mine roser……

Janni Ansel

Denne orange-gule rose som hedder ChinaTown gav Torben og jeg engang til min mor. Hun plantede den, og den blev kæmpe stor. Efter min mors død (2008) flyttede vi rosen til vores have, hvor den nu står og stråler i fuldt flor!

…jeg elsker også gamle historiske roser, som har den mest fantastiske duft!

….og smukke klatreroser vokser overalt i vores have…

Janni Ansel

…..denne rose hedder (tror jeg nok) Victor Borge – I ved ham der er kendt for sin humor og sit ordsprog om, at den korteste afstand mellem mennesker er et smil ;o)