Måned: juli 2017

What The Health er meningen??

Man kan sætte sig og surmule over vejret eller indrette sig med, at solen titter frem nu og da. Det er sådan vi har indrettet os her i familien. Vi er ude, spiser ude, arbejder ude (Torben har f.eks. fået malet hele husets yderside (!) ), plukker bær, sejler osv når vejret tillader det, og lægger puslespil, spiller brætspil, laver syltetøj, rydder op, læser bøger,  ser film osv når det regner og blæser. Denne uge er gået med besøg af Alberts venner på miniferie her hos os. De har skateboardet, spillet i band, spillet Trivial Pursuit med os, spillet computerspil, spillet bold  oa. Vi har været på café i Svendborg (Simons Gård), på shoppingtur og til Hansted Festival i Krøyers Have – ja, der er virkelig så meget man kan foretage sig, at jeg ikke rigtig forstår dét der med at folk ikke ved, hvad de skal bruge tiden til pga vejret.

En af de film jeg satte mig til at se på Netflex var dokumentarfilmen “What The Health” – igen en af disse film, der får mig til at reflektere over den dysfunktionelle del af samfundet. Se filmen selv og vurdér I kan se den på youtube her https://youtu.be/uC9evAfGI9w Måske kan man blive noget intimideret efterhånden af denne type dokumentarfilm, men jeg mener der er vigtige budskaber i filmen om kost og sundhed. Jeg har selv engang på mine psykologihold for nogle år siden arbejdet med ADHD projekter, hvor mine kursister kiggede kritisk på diagnosen ADHD ud fra flere forskellige synsvinkler, som var inspireret af en journalist fra Fyens Stiftidende. Spørgsmålene som de arbejdede med var; Hvad er ADHD – en dysfunktion i hjernen?, Hvad er ADHD en dysfunktion i samfundet?, Hvad er ADHD en dysfunktion i opdragelse- og uddannelsessystemet? og sidst men ikke mindst Hvad er ADHD en dysfunktion i vores kultur?. Kursisterne var virkelig engageret i projektet. De valgte sig ind på grupper ud fra de forskellige spørgsmål, og dét de fandt ud af overraskede både mig og dem. F.eks fandt en gruppe ud af, at kost kan have en sammenhæng mht ADHD, en anden gruppe fandt ud af at de foreninger som hjælper familier med ADHD børn, er sponsoreret af medicinalfirmaer som producerer ADHDmedicin (!!!!) [ se også i filmen “What The Health” hvordan Diabetesforeninger, Hjerteforeninger oa er sponsoreret direkte af firmaer, der er medskaber af hjertesygdomme oa] – men dét der yderligere var  interessant ifht hvad kursisterne fandt ud af var, hvordan normalitetsbegrebet indskrænkes mere og mere (eksempelvis hvis unge gør oprør, så er de enten utilpassede, borderline eller andet). Dét er jo nøjagtig dét Sven Brinkmann også peger på, og det er dét, jeg ser som en dysfunktion i vores samfund. Derfor bør man se eksempelvis filmen “What The Health” eller andre kritiske film jeg har anbefalet her på min blog, og selv vurdere om ikke vi på nogle områder i vores samfund er ude på et sidespor!. Men som I jo ved er jeg født optimist, og jeg er overbevist om, at alt nok skal gå godt, når bare vi lige sammen får set på nogle forskellige aspekter i vores samfund og globale fælleskab. Her tænker jeg bl.a. på de 17 verdensmål som er vedtaget af FN – se dem her https://youtu.be/9_wdE1WIhAE , og bliv inspireret.

Lige for tiden i haven mødes vi af disse smukke roser….

…vi hygger os med at lægge Morgenthaler puslespil – et nyt hvert år…

…så er vi til Hansted Festival med skønne Thomas Buttenschön….

…Albert og Valdemar er med på festival…

…man kan altid sætte sig og nyde det grønne i vore drivhuse uanset vejret…

Torbens grønne fingre tryller grøntsager og frugt frem….her er det løg….

Vi vil ha’ voksne der griner!

Vi er lige kommet hjem fra endnu et dejligt højskoleophold. Denne gang var det på Brandbjerg Højskole, men med Rødding folk (vi plejer at tage på Rødding Højskole). Som altid  guidede Nikolaj og Laila Hygebjerg os igennem en dejlig uge, hvor temaet for ugen var Bæredygtighed. Brandbjerg Højskole ligger rigtig smukt i landskabet omkring Vejle Ådal, og det var bare så dejligt at være på højskole igen. Torben kørte os der over om mandagen, besøgte os til grillaften om torsdagen og hentede os igen om søndagen. Albert synes at ugen gik alt for hurtig, og det gør den jo, når man er sammen med dejlige mennesker og laver noget spændende. Albert var især begejstret for mountainbike, kanotur og overnatning i shelter. Jeg var begejstret for læderværksted og værkssted med genbrugsdesign. Men i det hele taget var dagene spækket med mange oplevelser, så det er svært at sige hvad der er bedst. F.eks hver morgen sang vi fra højskolesangbogen som vi plejer, og herefter fortalte Nikolaj en historie baseret på FNs 17 Verdensmål. Genialt omskrevet, så børn, unge og voksne fandt det spændende. Jeg synes også det var virkelig spændende at høre et oplæg med Andrea Hejlskov, som sammen med sin familie droppede forbrugersamfundets ræs, og flyttede ud i den svenske vildmark. Se her hvor hun fortæller om dét tidspunkt, hvor hun sammen med familien tog beslutningen om at droppe ræset (uddrag fra hendes bog Den store flugt ) https://youtu.be/ezDwKNn66ak Hele ugen gav med temaet Bæredygtighed i det hele taget stof til eftertanke.

Da vi kom hjem til Sydfyn igen nød vi aftensmaden udenfor i aftensolen. Senere på aften tog Albert og Torben en tur i biografen. Næste dag tog Torben og jeg en smuttur til Rudkøbing for at nyde den specielle stemning, der altid er når Langeland Festival er i gang. Vi spiste på en lille økologisk café, hvor jeg fik lyst til at sige til ejeren, at man kan komme langt med et smil og lidt  venlighed, for dét var ikke lige det vi mødte her, så jeg vil undlade at fortælle hvilken café det var. Maden var dog ok, og jeg fik smagt havtornjuice for første gang, og det smagte skønt.

På Brandbjerg Højskole var området omkring højskolen virkelig smuk – her en blomster eng

…et lille kig til Brandbjerg Højskole….

…….der er pause og Albert og vennerne slapper af…

….endnu en smuk blomstereng…..

….flere smukke blomster…

…og sommerfugle….

Her er vi i Jelling Kirke, hvor Gorm den Gamle er begravet

…og selvfølgelig skal  vi også se Jelling stenen…

Jeg gik en  laang tur med en veninde, og på vejen så vi dette hus, hvor Karen Blixen har boet

Hjemme igen på Sydfyn – Torben har plukket blå ærter (!) i haven til aftensmaden

Love In Festival på Skarø

Hele familien tog et par dage til Skarø for at opleve The Good Vibes på Love In Festivalen. Vi sejlede i vores dejlige båd i smukke Svendborg Sund – altså det er ikke for ingenting at Svendborg Sund kaldes for Danmarks Caribien, her ER virkelig smukt!. Vi var så heldige, at vejret var fantastisk i de dage vi var på Skarø, så det var nogle rigtige dejlige dage med sol, strand, god musik, god mad og god festivalstemning. Vi havde kastet anker ved siden af havnen i Skarø – alt var optaget på havnen, men vi nød virkelig at ligge (i båden) ved en lille laguneagtig strand, og der var da også andre, der hurtig fandt ud af at her var rart at  “slå lejr”. Overalt på øen var der rart at være. Det virkede som om, at alle Skarøboere bød alle velkommen. Der var mulighed for at få noget at spise og drikker flere steder på øen – ud over selvfølgelig på festivalpladsen. Vi gik en tur rundt i byen – den er ikke så stor, men ganske hyggelig, sådan ala Morten Korch med bindingsværkshuse og stokkeroser. Vi har været på Skarø før, men ikke siden Albert var helt lille, hvor hans farmor fik ham til at tro, at han kunne fange klokkefrøer med en klemme på en snor! Han fangede naturligvis ingen frøer, men havde det dejligt med tanken om og forsøgene på at fange frøerne. Vi fik også gået øhavsstien på øen, Det var en helt speciel oplevelse, fordi vi på turen fik set så mange fugle eksempelvis musvåger, agerhøns, falke, svaler m.m, men også mange planter, som vi ikke ser så meget mere i grøftekanterne eksempelvis perikum, vikke, kamille m.m. Vi fik naturligvis smagt på de lokale specialiteter som Skarø isen. Jeg kan varmt anbefale solbærisen sammen med grøn te isen, og Albert kan anbefale lakrids is med karamel is – alle is er hos Skarø is med tang, og det smager himmelsk!. Aftensmad og morgenmad fik vi på vores båd, hvor Torben tryllede dejlig mad frem på sin grill. Vi havde alle råvarerne med hjemme fra haven. Vi kunne sidde og slikke solskin på båden, og samtidig høre den dejlige musik, og bare slappe af. Tag til Love In Festival næste år eller måske bare et besøg på Skarø der er virkelig dejligt! I kan “smage” lidt på stemningen var tidligere optagelser af Love In Festivalen her er det Stig Møller, som altså bare altid er et hit også her i 2017 https://youtu.be/xflF2vLMTWI

På sejlturen til Skarø kunne vi se Stella Maris – dér hvor vi holdte Alberts konfirmation

…på vej til Love In…….

Hvis vi skulle på land, måtte vi vade fra båden og ind på land, så vi fik badet mange gange

…et af de mange smukke huse på Skarø….

….og så er vi hos Skarø Is

…Skarø Is med solbær og grøn te, og naturligvis tang….

…fantastisk solnedgang i vest – set fra vores båd…..

….far og søn (og Kastanje)  på Øhavsstien…..

…vi fik købt Skarø Honning….

….og så flere smukke blomster…..

….solopgang i øst set fra båden…

The freedom to Connect

Det er skønt at sidde og nyde sin morgente på terrassen, lytte til fuglenes sang og iagttage de skiftende farver og blomster i haven. Vores 4 falke har lært at flyve og falkeforældrene har travlt med at fodre alle 4. Det er fascinerende at vi kan følge den lille falkefamilie så tæt på. Vi fik også mulighed for at se hajer helt tæt på i Kattegatcenteret i Grenå her i weekenden. Albert fik et hajdyk i konfirmationsgave af vore venner, og vi holdt derfor en lille miniferie på det gamle badehotel Grenå Strand. Et rigtig hyggeligt sted med historie tilbage fra 1912 hvor det blev bygget, og en dejlig udsigt fra vores lejligheder over Kattegat og  åen Gren-å. Hele lørdagen var vi i Grenå by en rigtig hyggelig by med en charmerende bymidte. Her blev der bl.a. smagt på specialøl hos Jacob Djernis, en ung jyde der fornylig har åbnet en ølbar i Grenå. Vi kan varmt anbefale at tage et smut omkring  Østergade i Grenå og besøge Jacobs ølbar. Om eftermiddagen fik vi solet os på terrassen ved lejligheden på badehotellet, og om aften gik vi (ca 4 km) langs Åstien ind til Grenå bymidte, spiste velsmagende og mættende aftensmad på Ebeltoft gårdbryggeri Mopkok, og gik hjem igen de ca.4 km tilbage til badehotellet (!). Om søndagen brugte vi dagen på Kattegatcenteret som bestemt også er et besøg værd. Her kunne vi iagttage de mange arter af hajer – hvoraf Albert fik mulighed for et meget kort dyk med de 3 af arterne – og mange andre fascinerende havdyr. Der er en rigtig behagelig afslappet stemning på Kattegatcenteret, så vi slappede af imens vi gik rundt og blev klogere på havets dyr og planter.

Jeg fik tid til at fordybe mig i endnu en naturdokumentar film om mandagen. Den hed “What plants talk about”, og handlede om noget så spændende som planters indbyrdes kommunikation og informationsudveksling – ja, planter kommunikerer med hinanden! Men det der var mest fascinerende at høre og se i denne dokumentarfilm var hvordan gamle træer “passer” yngre træer, og hvordan planter kan skelne mellem familie og ikke-familie. Der er tilsyneladende en hel verden af informationsudveksling blandt planter både det vi kan se i eksempelvis trætoppe, men også under jorden imellem rødder oa. Se filmen her https://youtu.be/CrrSAc-vjG4 og bliv klogere på planteverden. Dét der med informationer….hvis ikke I kender Aaron Swatz en vigtig pionér inden for internetverden, så tag Jer tid til at opleve denne spændende person, som nu desværre er død… ja se filmen her https://youtu.be/dYepn6QDaTI og døm selv. Efter min mening er det en fantastisk “gave” Aaron Swatz har givet menneskeheden. Hans kamp for “The freedom to connect” handler meget kort om vores ret til at få alle de informationer vi har brug for uden censur og uden at skulle betale urimelige priser for det.

Sommer i haven….

….og vi fik spillet Trivial Pursuit…..

Her er vi i Kattegatcenteret…..

……Albert foran Kattegatcenteret…

….der var mange hajarter …..

…en kreativ legeplads…

…en rokke “smiler”…..

..og Albert, der fik lyst til “at gå på vandet”…

…Grenå Badehotel….

En teori om Alting

Hvor er det skønt at have tid til at nørde med ens interesser – ja, der er visse fordele ved at vejret ikke er helt så sommerlig som forventet, så åbner det op for andre muligheder for fordybelse. Jeg nyder ihvertfald at fordybe mig i kvantefysik (!) og metafysik imens regnen trommer på ruden. Jeg har altid haft en interesse for metafysiske emner lige siden jeg var barn. Jeg var sådan et barn, der stillede nørdede spørgsmål, som f.eks. “hvor kommer vi fra?”, og når jeg så fik et hint om dét, så var mit næste spørgsmål “…og hvor kommer det så fra, dét vi kommer fra?” – sådan nogle spørgsmål kan gøre mange mennesker helt trætte, men for mig er det vildt spændende. Derfor blev jeg også begejstret, da jeg stødte på denne you tube video som rejser spørgsmålet om “What is Reality?”  https://youtu.be/w0ztlIAYTCU og efter den så jeg en anden spændende you tube video  https://youtu.be/OdfUePXKUEk som handler om parallelle universer. Jeg ELSKER at nørde rundt i sådanne refleksioner over TID, RUM og BEVIDSTHED. Apropos tid. Så fik jeg lyst til at se dokumentaren om Woodstock Festivalen fra 1969. Dokumentaren bliver for tiden sendt på DR, og det var en sand fornøjelse at høre den musik, der blev spillet dengang. En af de musikere, der for mig var det bedste musik i første del af Woodstock dokumentaren var Richie Havens – lyt til denne mands smukke stemme her   https://youtu.be/41tLbEHHefI  og her   https://youtu.be/Jx63psCLDL0 det er suveræn skøn musik. Om fredagen hørte jeg mere skøn musik. Torben havde længe talt om bandet Die Herren, som spiller U2 jam, og nu fik jeg muligheden for at høre Die Herren på Kammerateriet i Svendborg. Det var den fedeste oplevelse! Die Herren leverede en superkoncert, så hvis I ikke har hørt dette band, så lyt til dem her https://youtu.be/CcYdbifrQHk  på Jelling Festival, men selvfølgelig – det bedste er at tage til koncert med dem.

Selvom vejret ikke har været så fantastisk har vi da fået cyklet ture, gået ture og lavet forskellige projekter som krævede at vi tog i Ikea (!), og vi har fået spillet en hel del brætspil bl.a. Familie Trivial Pursuit, som vi varmt kan anbefale. Albert og jeg så en film forleden på Netflix, som fik os til at reflektere og diskutere måden mennesker behandler dyr på i det moderne samfund. Filmen hedder “Okja” og handler om en kæmpegris og en lille pige…..ja, dét var det vi troede den handlede om, men i virkeligheden var det en genial film om dyreaktivisme, videnskabelig etik, økonomisk grådighed og industrilandbrug. Jeg kan anbefale at man ser den med sine børn, fordi der er nogle scener i filmen der er temmelig voldsomme. Det triste er, at de voldsomme scener desværre er virkelighed for rigtig mange dyr. Derfor giver “Okja” også stof til eftertanke – se traileren her https://youtu.be/4Nhz9ctHR0k . Når I har set filmen kan man ikke undgå at forholde sig kritisk overfor fødevareindustrien – også selvom det “kun” er en fiktion film.

Skiftet i vejret mellem solskin og regnvejr giver de smukkeste regnbuer – den her så jeg tidlig  morgen kl. 04.00 ….

…..et glimt af en fantastisk koncert med Die Herren…..

…..og her er Alberts hane, som hedder Junior og han kommer når man kalder……