Måned: oktober 2017

The Art of not giving a F*ck!

Jeg elsker at få et godt grin, og det gjorde jeg da jeg så denne video The Magic of not giving af F*ck på youtube med Sara Knight, og derfor må jeg simpelthen dele den med Jer – her er den https://youtu.be/GwRzjFQa_Og  Sara Knight har skrevet bogen “The Life-Changing Magic of Not Giving a F*ck” med undertitlen “How to Stop Spending Time you Don’t have with People you Don’t like Doing Things you Don’t want to Do (A No F*ck guide)”. Det er simpelthen lige mine ord! Jeg har aldrig bekymret mig synderligt om folk kan lide mig eller ej, og med det følger nogle gange en attitude (altså mine handlinger), som provokerer folk vildt. Men virkelig – jeg vil hellere være ærlig overfor folk end høste bifald, og så må jeg jo acceptere at nogle mennesker tager afstand. Så det var skønt at se Sara Knight få formidlet lige præcis dette budskab om dét at være loyal overfor dig selv, også selv om det koster omverdens anerkendelse.

Dét der med at være ærlig og loyal og uafhængig af omverden. Det værdsætter Ray Dalio som er grundlægger af Bridgewater et succesfuld billionforetagende! Ray vil hellere have uafhængige selvstændig tænkende og ærlige medarbejdere end tilpasningsdygtige, ukritiske medarbejdere. Han kalder det “Idea Meritocracy” og Radical Transparency. Oplev Ray Dalio i dette interview https://youtu.be/Jz_PzdVJxB0  Han udfordrer den gængse tænkning – skønt! – det er jo på den måde at udvikling af nye idéer sker. Her i Svendborg kunne vi opleve en ny idé på Frederiksøen, nemlig Streetfood. Ja, den er jo ikke ny for os. Vi har besøgt Streetfood i København, Århus, Odense og nu Svendborg. Men for Svendborg er idéen ny, og hvor kan vi være glade for, at nogle mennesker tør tænke ud af boksen!. Vi mødtes med nogle af vores dejlige venner og smagte lidt af hvert. Albert og Torben fik smagt burgere hos Pedros Grill&Veggie, jeg fik smagt mad fra Peru, og vi fik smagt dejlige pandekager og selvfølgelig også is fra Skarø!

Frederiksøen – her er virkelig en super atmosfære!

Jeg smagte quinoasalat, og den var rigtig god!

Efterår – den sidste sol har gemt sig….

Husker i denne sang om Efterår med Ray Dee Ohh? Jeg gør og hvis I skulle have glemt den, så lyt her https://youtu.be/9Q-4WAf6ANI . Skønne Caroline Henderson som vi altid er til Jazz Julekoncert med i Ansgar Kirke i december, synger som altid  vidunderligt. Ja, efterår ansporer til hygge, til te, kakao, til gåture, skakspil, memory, bagning osv. Albert og Torben har lavet årets Græskarmænd – meget detaljeorienterede og sofistikerede i år! Vi sanker æbler, og plukker stadig blommer (!). Grønkålen strutter og rødbedernes farver blandes med havens andre fantastiske efterårsfarver. Kastanjerne er faldet til jorden fra vores smukke kastanjetræ, og brombærrene er parate til efterårets brombærmarmelade. Jeg elsker skift i årstiderne, som jeg før har nævnt her på bloggen, så synes jeg at hver årstid byder på noget nyt og samtid noget traditionelt for familien, og det er en dejlig fornemmelse, at hele familien følger naturens rytme. De mange æbler vi har samlet skal jo bruges til noget, og ud over at vi sylter, fryser oa, så lader jeg mig også inspirere af skønne Sif Orellana som I kan se her https://youtu.be/m3CsORD9BtE . Jeg har tidligere lagt nogle billeder af hendes bøger ud her på bloggen, hvis ikke I kender hende, så er det på tide. Sif har stort set fulgt os – eller vi har fulgt Sif (!) igennem årstiderne, og op igennem Alberts opvækst.

Ja, vi har stadig roser der blomstrer i haven…….

…og nogle Morgenfruer titter frem…..

….jeg får altid lyst til at male billeder, når jeg ser farver som her…..

….Torben har fler store smukke græskar i sin køkkenhave…..

….og nogle af dem skal naturlivis bruges til Græskarmænd!

…..sådan ser de ud ved aftentid………

…..smukke kastanjer……..

…og hygge………..

Skønne æbler af danske træsorter…….

….som laves til bagte æbler – opskrift af Sif Orellana.

…brombær på vej…..

…og flere smukke roser i haven…..

A winner is a dreamer who never gives up! – Nelson Mandela

Vi har lige haft 14 fantastiske dage i Sydafrika!!. Albert ønskede sig en oplevelse til sin konfirmation, og denne oplevelse skulle indeholde safari og strand (!), og gerne i Sydafrika. Så Torben og jeg gav ham en 14 dages tur til Sydafrika i konfirmationsgave. Hvor er vi glade for, at Albert ønskede sig det – for det var en helt igennem fantastisk tur! Da vi kun havde 14 dage, havde vi bestilt Afrika Tours til at organisere rejsen, og vi kan varmt anbefale dette rejsebureau. Vi startede med 6 dages Safaritur i Kruger Nationalpark i det nordlige Sydafrika. Vi blev indlogeret i Pestana Lodges lige i udkanten af Kruger Nationalpark. Her boede vi i små hyggelige hytter med dyrene omkring os. Når vi sad og spise morgenmad eller aftensmad, kunne vi sidde og iagttage flodheste, vortesvin, antiloper, elefanter, krokodiller m.m som kom ned til Crocodile River for at drikke. Da vi kørte rundt i Kruger Nationalpark (op til flere gange), så vi utrolige mange dyr. Heriblandt sjældne arter som leoparder og sorte næsehorn. Vi gik også Bushwalk morgen og aften, hvor vi havde en lokalguide med, og her lærte vi noget omkring flora og fauna. Vi var på Panoramature, besøgte og spiste på lodges langt inde i andre private naturparker, og ja vi oplevede bare SÅ meget hver eneste dag fra tidlig morgen (kl06!) til sen aften oplevede vi Sydafrika tæt på. Vi valgte også at besøge et sted for elefanter, der krævede speciel pleje. Her fik vi mulighed for at gå med, røre og ride på to fantastiske elefanter. En af de oplevelser som vi også valgte var at tage ud på en skole for førskolealder børn. Skolen ligger i Jeppe’s Reef i et meget meget fattigt kvarter, der var præget af vold, misbrug, vanrøgt oa. Afrika Tours lokale guide Line havde skrevet til os før rejsen, at hvis vi havde noget legetøj til børnene, så kunne vi tage dette med. Så Albert kiggede i sine gemmer og fandt noget legetøj, Derudover købte vi også mad til skolen, og nogle snacks og slikkepinde til børnene. Det gjorde et enormt indtryk på os at møde disse børn, som havde så lidt, men alligevel var glade. En del af børnene var dog tydeligvis traumatiserede og bar præg af hård fysisk vold eller vanrøgt. Det sætter virkelig tingene i perspektiv, når man møder den rå fattigdom, og ser dens konsekvenser. Da vi efter de 6 dage i det nordlige Sydafrika tog videre til Cape Town, så vi mere fattigdom, da vi kørte fra lufthavnen til vores hotel i Cape Town. Det er sådan at 13% af  ressourcerne i Sydafrika går til indfødte afrikanere, og 87% af ressourcerne går til de hvide afrikanere (!). Denne uretfærdighed som Nelson Mandela heldigvis fik ændret noget på bærer Sydafrika meget præg af. Overalt så vi meget rige og kontrasten hertil meget fattige. En population på størrelse med DK boede i Capetown i små skure, hvor alt var i forfald. Alligevel så vi alle steder denne Sydafrikanske puls af kreativitet, musik, dans, glæde og latter. Vi var i Cape Town en uges tid, hvor vi fik set Table Mountain, Lions Head, Waterfront, Centrum i Cape Town, Silicon Valley CPT, La Motte vintur i Franschoek m.m. og selvfølgelig var vi også ved stranden som Albert havde ønsket sig. Vi nød den fantastiske strand ved Clifton bay, som var stranden hvor også kendisserne valgte at tage hen (bla Leonardo de Caprio og Will Smith). Alt i alt var vores Sydafrika tur virkelig en dejlig oplevelse, men også speciel for Torben og mig, fordi vi før Albert blev født havde rejst i Nordafrika (ja, vi kørte igennem Saharas ørken (!)). Så vi har selv tidligere oplevet flere nordafrikanske lande som Marokko, Algeriet, Niger, Mali, Nigeria oa. Derfor var det ekstra dejligt at dele denne Sydafrikanske oplevelse med Albert. Han blev som os også rigtig begejstret for den afrikanske mentalitet og kultur.

Her er Albert og Torben med nogle af børnene fra Jeppe’s Reef

Her står børnene i kø for at få de gaver vi havde med til dem..

Kruger Nationalpark er kæmpestor!! og det er elefanterne også!!!

…denne unge elefant kom farende fra bushen…og så flytter man sig altså bare!!

…næsehorn lige ved siden af bilen…..(åben safaribil !!)….

….en lille pause i Kruger Nationalpark…..

Vi er hos Elephant Whisper – og jeg får et elefantkys (!) – fantastiske dejlige dyr..

Table Mountains i Cape Town

Udsigt over Cape Town fra Table Mountain

Waterfront i Cape Town

Clifton Bay – fantastisk strand, og meget meget koldt vand (!)

Vi spiser dejlig pizza inde i centrum af Cape Town

Stranden lige ved siden af vores hotel på Sea Point…

Homo Deus

Oktober er her, og vejret ansporer til varm te og gode bøger. Jeg er gået i gang med Homo Deus af Yuval Noah Harari – en fascinerende bog om menneskets historie og fremtid. Se evt her et oplæg af Dr Harari https://youtu.be/4ChHc5jhZxs og bliv inspireret. I det hele taget er det bemærkelsesværdige “spring” der sker for tiden i menneskers bevidsthed og teknologien. Da jeg var på TEDx i Odense var jeg imponeret over hvor langt robotteknologien er nået, og det er særdeles interessant, at mange forskningsinstitutioner inviterer børn og unge ind i den innovative proces. Da jeg forsker i læring og intelligens – ja, menneskers erkendelse i det hele taget, synes jeg det er et klogt valg, at invitere børn og unge ind og respektere, at de faktisk har en her del at byde på. Albert var så heldig, at blive optaget på Teknologiskolen på SDU, hvor forskere i deres fritid tager sig tid til at udvikle robotter oa med nysgerrige unge mennesker. Det er stof til eftertanke for uddannelsessystemet, at børn og unge lader sig inspirere andre steder end den gængse skolegang (!). Robotter som sansende maskiner er interessant, og pudsigt nok, så fandt Albert og jeg en “kæmpegræshoppe” (den ligner en græshoppe), hvor man tydeligt kan se øjne, antenner oa. Så fik en snak om insekter og sanser.

Gad vide hvordan sådan en “fætter” opfatter virkeligheden – det sete er jo afhængig af de øjne der ser…